منصوره حاج حسینی؛ زهرا نقش؛ مریم مرادبیگی
چکیده
چکیده: هدف تحقیق شناسایی رابطه منزلت اجتماعی معلم با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموز با میانجی گری ساختار هدفی کلاس است. جامعه آماری، دانش آموزان دختر مدارس متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 و معلمین آن ها بوده است که با نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 400 معلم و دانش آموز انتخاب گردید. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و به طور دقیق تر تحلیل ...
بیشتر
چکیده: هدف تحقیق شناسایی رابطه منزلت اجتماعی معلم با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموز با میانجی گری ساختار هدفی کلاس است. جامعه آماری، دانش آموزان دختر مدارس متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393 و معلمین آن ها بوده است که با نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 400 معلم و دانش آموز انتخاب گردید. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و به طور دقیق تر تحلیل مسیر است و داده ها با استفاده از پرسشنامه های منزلت اجتماعی نویدی و برزگر(1382)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ(2002) و پرسشنامه ساختار کلاس میگلی و همکاران(2000) با خرده مقیاس های : ساختارتبحری، رویکرد- عملکرد و اجتناب- عملکرد، جمع آوری شد. نتایج نشان داد خودکارآمدی با ساختار تبحری و رویکرد- عملکرد رابطه مثبت و معنی دار دارد. رابطه خودکارآمدی با زیر مؤلفه های منزلت اجتماعی مثبت و معنی دار بود. ساختار تبحری نیز به جز افزایش کارایی نظام آموزشی و اصلاح شیوه های تربیت معلم با دیگر زیر مؤلفه های منزلت اجتماعی رابطه مثبت و معنی دار داشت. ساختار رویکرد- عملکرد با ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت رابطه مثبت و معنی دار داشت. مدل اولیه با میانجی گری ساختار تبحری اصلاح شد و شاخص های برازش به حد مطلوب رسید.
زهرا نقش؛ زهرا رمضانی خمسی
چکیده
هدف این مطالعه بررسی ساختار عاملی و پایایی پرسشنامه جهتگیری هدف معلم بود. به این منظور 300 معلم پایه اول تا ششم ابتدایی بهصورت تصادفی خوشهای طبقهای از میان معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران انتخاب شدند و به مقیاس جهتگیری هدف باتلر (2007) پاسخ دادند. این تحقیق توصیفی و از نوع اعتباریابی است و ساختار عاملی پرسشنامه توسط تحلیل عاملی اکتشافی ...
بیشتر
هدف این مطالعه بررسی ساختار عاملی و پایایی پرسشنامه جهتگیری هدف معلم بود. به این منظور 300 معلم پایه اول تا ششم ابتدایی بهصورت تصادفی خوشهای طبقهای از میان معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران انتخاب شدند و به مقیاس جهتگیری هدف باتلر (2007) پاسخ دادند. این تحقیق توصیفی و از نوع اعتباریابی است و ساختار عاملی پرسشنامه توسط تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پایایی ابزار توسط آلفای کرونباخ و روش آزمون-بازآزمون موردبررسی قرار گرفت. نتیجۀ تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس راهحلهای 4 عاملی را نشان داد که 33/51 درصد از واریانس کل را تبیین کرد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی شاخصهای برازش خوب مدل را نشان داد. آلفای کرونباخ کل مقیاس برابر 82/0 به دست آمد و ضریب همبستگی در روش آزمون-بازآزمون 0.72 به دست آمد که بهطورکلی نشاندهندۀ پایایی قابلقبول ابزار است. بهطورکلی نتایج نشاندهندۀ برازش خوب مقیاس جهتگیری هدف باتلر در جامعۀ ایران و پایایی مناسب این پرسشنامه است که میتوان از آن برای تعیین جهتگیری هدف معلمان استفاده نمود.